Awarie Budowlane 2011
|
|
Effect of reinforcing
method against fatigue cracking of orthotropic steel deck with bulb ribs
Skuteczność zastosowanej metody wzmacniania przeciw pękaniu zmęczeniowemu ortotropowych stalowych płyt pomostowych z żebrami łebkowymi |
|
Daisuke Yamaoka,
yamaoka_dai_ssd@yahoo.co.jp
Masahiro Sakano, peg03032@ipcku.kansai-u.ac.jp Andrzej Ajdukiewicz, andrzej.ajdukiewicz@polsl.pl Kansai University, Osaka, Japan Yoshihiro Natsuaki Japan Bridge Association, Osaka, Japan Snunao Nonaka Yoshimasa Nakagawa Kasumi Nakamura Kinki Regional Development Bureau, Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Osaka, Japan |
|
Streszczenie |
Recently, thousands of fatigue
cracks have been detected in orthotropic steel decks in Japan. Of
these, fatigue cracking in welded joints between bulb ribs and
transverse ribs is the most frequent type found in the Kansai area. In
this study, we tried to grasp fatigue behaviour in the welded joints
between the bulb rib and the transverse rib through fatigue tests of
the orthotropic steel deck specimen with the same structural detail as
a bridge itself. Fatigue cracks were initiated at the weld toe of the
upper part of the slit and propagated through the weldment into the
deck plate. We confirmed that the fatigue crack detection life of the
welded joint between the bulb rib and the transverse rib was improved
more than eight times by applying angle steel reinforcement.
|
Abstract |
W ostatnim okresie wykryto
tysiące pęknięć zmęczeniowych w ortotropowych płytach pomostowych w
Japonii. Spośród nich najczęściej znajdowanymi w rejonie
Kansai były pęknięcia zmęczeniowe w spoinach łączących żebra łebkowe z
żebrami poprzecznymi. W prezentowanym studium podjęto próbę
uchwycenia zachowania zmęczeniowego spoin łączących żebra łebkowe z
żebrami poprzecznymi za pomocą badań zmęczeniowych próbek
stalowych pomostów ortotropowych o takich samych
szczegółach konstrukcyjnych jak w mostach. Pęknięcia
zmęczeniowe były inicjowane na brzegu spoiny w górnej części
szczeliny i propagowały przez spoinę do płyty pomostu. Wykazano, że
oczekiwany okres pojawiania się pęknięć zmęczeniowych w spoinach
łączących żebra łebkowe z żebrami poprzecznymi został zwiększony ponad
osiem razy dzieki zastosowaniu wzmocnienia ze stalowych
kątowników.
|
[ pełny tekst ] [ Konstrukcje mostowe ] [ spis referatów ] [ powrót ] [ drukuj ]
Awarie Budowlane 2011
24 - 27 maja, 2011, Międzyzdroje