s

Awarie Budowlane 2011
Streszczenie referatu

Effect of reinforcing method against fatigue cracking of orthotropic steel deck with bulb ribs
Skuteczność zastosowanej metody wzmacniania przeciw pękaniu zmęczeniowemu ortotropowych stalowych płyt pomostowych z żebrami łebkowymi
Daisuke Yamaoka, yamaoka_dai_ssd@yahoo.co.jp
Masahiro Sakano, peg03032@ipcku.kansai-u.ac.jp
Andrzej Ajdukiewicz, andrzej.ajdukiewicz@polsl.pl
Kansai University, Osaka, Japan


Yoshihiro Natsuaki 
Japan Bridge Association, Osaka, Japan


Snunao Nonaka 
Yoshimasa Nakagawa 
Kasumi Nakamura 
Kinki Regional Development Bureau, Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Osaka, Japan

Streszczenie
Recently, thousands of fatigue cracks have been detected in orthotropic steel decks in Japan. Of these, fatigue cracking in welded joints between bulb ribs and transverse ribs is the most frequent type found in the Kansai area. In this study, we tried to grasp fatigue behaviour in the welded joints between the bulb rib and the transverse rib through fatigue tests of the orthotropic steel deck specimen with the same structural detail as a bridge itself. Fatigue cracks were initiated at the weld toe of the upper part of the slit and propagated through the weldment into the deck plate. We confirmed that the fatigue crack detection life of the welded joint between the bulb rib and the transverse rib was improved more than eight times by applying angle steel reinforcement.
Abstract
W ostatnim okresie wykryto tysiące pęknięć zmęczeniowych w ortotropowych płytach pomostowych w Japonii. Spośród nich najczęściej znajdowanymi w rejonie Kansai były pęknięcia zmęczeniowe w spoinach łączących żebra łebkowe z żebrami poprzecznymi. W prezentowanym studium podjęto próbę uchwycenia zachowania zmęczeniowego spoin łączących żebra łebkowe z żebrami poprzecznymi za pomocą badań zmęczeniowych próbek stalowych pomostów ortotropowych o takich samych szczegółach konstrukcyjnych jak w mostach. Pęknięcia zmęczeniowe były inicjowane na brzegu spoiny w górnej części szczeliny i propagowały przez spoinę do płyty pomostu. Wykazano, że oczekiwany okres pojawiania się pęknięć zmęczeniowych w spoinach łączących żebra łebkowe z żebrami poprzecznymi został zwiększony ponad osiem razy dzieki zastosowaniu wzmocnienia ze stalowych kątowników.

[ pełny tekst ] Konstrukcje mostowe ] [ spis referatów ] [ powrót ] [ drukuj ]

Awarie Budowlane 2011
24 - 27 maja, 2011, Międzyzdroje