Awarie Budowlane 2011
|
|
Concrete spalling in a
slip-form constructed industrial chimney
Odspojenia betonu w kominie przemysłowym wykonanym w technologii ślizgowej |
|
Mateusz Radliński,
mradlinski@exponent.com
Piotr Moncarz, moncarz@exponent.com Nathan Harris, nharris@exponent.com Exponent, Inc., 149 Commonwealth Drive, Menlo Park, CA 94025, USA |
|
Abstract |
Slip-forming of industrial
chimneys requires a high level of quality control in many aspects of
the technology. This includes reinforcement positioning in the
cross-section, concrete mix design and placement, formwork slip
velocity and stability in high winds, as well as jack rod movement
control during construction. This paper uses an example of a concrete
spalling in a 175 m tall, reinforced concrete industrial chimney
located in the eastern part of United States. Spalls were discovered
during the first two winters after construction. All the spalls
occurred at the top 18 m of the chimney shell and were clustered within
a 60-degree quadrangle of the circumference facing south-west.
Investigation included visual inspection, non-destructive testing
(NDT), sample coring, and laboratory testing (strength and
petrography). Using NDT techniques, a delamination was detected in the
same general area as previous spalls. Similarly to the majority of the
spalls, the delamination was directly centered over jacking rods
embedded in concrete suggesting jack rod movement due to high winds
during construction. Additional factors which likely contributed to
formation of delaminations include low early age strength of concrete
as well as localized discontinuities (cement lumping and segregation)
resulting from concrete mixing and placement in cold weather
conditions. Subsequent development of spalls at preexisting
delaminations was likely caused by cyclic freezing and thawing,
possibly accompanied by post-construction high-winds.
|
Streszczenie |
Budowa kominów
betonowych w technologii ślizgowej wymaga wysokiego poziomu kontroli
jakości w wielu aspektach, jak lokalizacja zbrojenia w przekroju
konstrukcji, dobór składu betonu, metoda betonowania,
prędkość ślizgu form i ich stabilność w silnym wietrze oraz kontrola
przemieszczeń prętów ślizgowych w trakcie budowy. Niniejszy
artykuł oparty jest na badaniach przeprowadzonych w celu określenia
przyczyn odspojeń betonu w 175 metrowym kominie elektrowni położonym we
wschodniej części Stanów Zjednoczonych. Odspojenia zostały
wykryte podczas pierwszych dwóch zim po zakończeniu budowy.
Wszystkie defekty wystąpiły w górnych 18 m komina i były
skupione na powierzchni komina skierowanej w kierunku
południowo-zachodnim stanowiącej 60-stopniowy wycinek obwodu komina.
Analiza objęła inspekcję komina (ocenę wizualną i badania nieniszczące)
oraz badania laboratoryjne pobranych próbek betonu
(wytrzymałość na ściskanie i ocena petrograficzna). Stosując metody
nieniszczące stwierdzono obecność delaminacji w tym samym obszarze
komina, w którym wystąpiły poprzednie odspojenia. Jak w
przypadku większości poprzednich uszkodzeń, środek delaminacji pokrywał
się z położeniem pręta ślizgowego zabetonowanego w ścianie komina, co
sugeruje przemieszczenia prętów ślizgowych pod wpływem
silnych wiatrów występujących w trakcie budowy. Dodatkowe
czynniki, które prawdopodobnie przyczyniły się do utworzenia
delaminacji (i konsekwentnych odspojeń) to niska wczesna wytrzymałość
betonu oraz zlokalizowane nieciągłości materiałowe (zbrylenie cementu i
segregacja betonu) związane z betonowaniem komina w warunkach zimowych.
Następujące tworzenie się ubytków betonu w miejscu
powstałych delaminacji było prawdopodobnie spowodowane cyklicznym
zamrażaniem i odmrażaniem oraz silnymi wiatrami występującymi po
ukończeniu budowy komina.
|
[ pełny tekst ] [ Konstrukcje żelbetowe ] [ spis referatów ] [ powrót ] [ drukuj ]
Awarie Budowlane 2011
24 - 27 maja, 2011, Międzyzdroje