Awarie Budowlane 2013
Streszczenie referatu

Ocena zmęczenia 100-letniego stalowego mostu kolejowego w ujęciu niezawodności konstrukcji
Fatigue reliability assessment of 100 year old steel railway bridge
Anna M. Rakoczy, arakoczy@unl.edu
Andrzej S. Nowak, anowak2@unl.edu
University of Nebraska - Lincoln



Streszczenie
Mosty kolejowe są podatne na uszkodzenia materiału w skutek zmęczenia w okresie ich użytkowania. Są one narażone na duże obciążenia cyklicznego wywołane przejeżdżającymi pociągami. W stanie granicznym zmęczenia, elementy i połączenia mogą ulec awarii, nawet gdy poziom naprężeń jest niższy od naprężeń dopuszczalnych. Na ocenę zmęczenia składa się wiele parametrów takich jak identyfikacja krytycznych komponentów, historia obciążeń, zakres naprężeń, liczba cykli, stopień degradacji i wielu innych. Większość z tych parametrów ma charakter losowy, dlatego też zalecane jest podejście probabilistyczne do dokładnego oszacowania trwałości zmęczeniowej. Artykuł ten przedstawia analizę niezawodnościową typowego mostu stalowego z dźwigarami blachownicowymi, nitowanymi wykonaną na podstawie wyników uzyskanych z metody elementów skończonych (MES). Na podstawie historii obciążenia i zakładanego poziomu bezpieczeństwa oszacowano przewidywany okres użytkowania dla każdego krytycznego elementu i połączenia.
Abstract
Railway bridges are vulnerable to fatigue damage during their service. They are exposed to cyclic high stresses due to the moving load. In the fatigue limit state, components and connection may lead to failure even when the stress level is lower than the allowable stresses. Fatigue evaluation consist many parameters such as identification of critical components, recent and past load history, stress range, number of cycles, degree of the deterioration and many others. Most of these parameters are random in nature; therefore, the probabilistic approach is recommended for accurate estimation of remaining fatigue life. In this study the through-plate girder, riveted railway bridge is analysed using results from Finite Element Method (FEM). Based on the load history and assumed safety level the predicted years of service is estimated for each critical component and connection.

[ pełny tekst ] Mosty i drogi ] [ spis referatów ] [ powrót ] [ drukuj ]

Awarie Budowlane 2013
21 - 24 maja, 2013, Międzyzdroje