Abstract
|
Building codes are necessarily
written to address the component design. The analysis of the structure
which is left to the designer may involve a simple to very
sophisticated techniques. An obvious weakness in this approach results
at the interface of components and structural systems, which is
frequently an area where failures initiate. Not sufficient attention is
given to connect components and systems to provide structural integrity
that is intended. This could be particularly dangerous in precast
concrete building structures where the overall structural behavior is
primarily dependent on the connection behavior and integrity. Of
specific interest is also the interactive behavior of different
materials with precast concrete, used in connecting components, such as
reinforcing steel, structural steel, prestressing steel and
cast-in-place concrete. Another factor that complicates the detailing
of prestressed concrete components is that rigid connection for
structural integrity has adverse effect on long-term behavior as no
relief is provided for creep and shrinkage effects. Structural failures
need to be studied from two different aspects: actual loads versus
intended loads prescribed in codes; behavior of components/systems
versus intended design basis. In precast concrete structures, the
sequence of construction is also important which is generally not
important in other type of structural building systems. Under lateral
loads, excessive drift may cause reduced gravity load carrying capacity
in non-lateral load resisting systems causing unintended failures.
Finally, in some circumstances such as earthquake hazard, where the
actual inertial loads depend on the mass of the component,
redistribution of loads occurs subjecting some components to excessive
loads beyond their capacity. The author has been involved in design,
manufacture, analysis, and building codes/regulations development for
precast concrete building structures as well as in analyzing precast
concrete structural failures for the past 40 years. Some specific
examples of each type of failure and possible causes are presented.
|
Streszczenie
|
Normy budowlane dotyczą
projektowania elementów. Analiza konstrukcji obejmuje proste
lub bardziej skomplikowane techniki. Oczywista słabość w takim
podejściu jest w przejściu od elementu do układów
konstrukcji. Jest to miejsce w którym często powstaje
zagrożenie awarii. Nie wystarczającą uwagę zwraca się na połączenia
elementów i układów, w celu zapewnienia
integralności strukturalnej, która jest zamierzona. Może to
być szczególnie niebezpieczne w prefabrykowanych
konstrukcjach budowlanych, gdzie ogólne zachowanie
konstrukcji zależy przede wszystkim od dobrej pracy złączy.
Szczególne znaczenie odgrywa także zachowanie się
różnych materiałów takich jak stal zbrojeniowa,
stal konstrukcyjna, stal sprężana czy betonu, używanych do połączeń.
Utrudnieniem w projektowaniu konstrukcji sprężonych jest fakt, że
sztywne połączenie ma negatywny wpływ na długotrwałe zachowanie się
konstrukcji, nie pomaga w tym także skurcz i pełzania. Uszkodzenia
konstrukcji muszą być analizowane uwzględniając dwa różne
aspekty: rzeczywiste obciążenia w porównaniu z obciążeniami
przedstawionymi w normach; zachowanie się
elementów/układów w porównaniu z
podstawowymi zamierzeniami projektu. W prefabrykowanych konstrukcjach
betonowych, kolejność wbudowania, w przeciwieństwie do innych budowli,
stanowi również istotny czynnik. Pod obciążeniem
poprzecznym, nadmierne przemieszczenia mogą spowodować zmniejszenie
nośności układów podłużnych prowadząc do niezamierzonych
awarii. Wreszcie, w niektórych okolicznościach, takich jak
zagrożenie trzęsieniem ziemi, gdzie rzeczywiste siły bezwładnościowe,
zależą od masy elementu, redystrybucja sił powoduje poddanie
niektórych elementów nadmiernemu obciążeniu,
powyżej ich nośności. Autor brał udział w projektowaniu, produkcji,
analizie i rozwoju norm/rozporządzeń budowlanych dotyczących
prefabrykowanych elementów betonowych konstrukcji
budowlanych, jak również i w badaniu awarii ww.
elementów w ciągu ostatnich 40 lat. Przedstawione zostały
niektóre szczególne przykłady każdego rodzaju
awarii oraz ich możliwe przyczyny.
|