Awarie Budowlane 2011
|
|
Uszczelnienie dna
głębokiego wykopu. Przypadek drogi ekspresowej S8
Protecting deep excavation by impervious sealing layer. Case expressway S8 |
|
Zbigniew Sikora,
zbig@pg.gda.pl
Mariusz Wyroślak, mwyr@pg.gda.pl Katedra Geotechniki, Geologii i Budownictwa Morskiego |
|
Streszczenie |
W projekcie budowlanym drogi
ekspresowej S8 Trasy Armii Krajowej w Warszawie, przewidziano, że część
trasy będzie przebiegać w głębokim wykopie, w osłonie ścian
szczelinowych. Badania geotechniczne wykazały bardzo niesprzyjające
okoliczności w postaci wysokiego ciśnienia naporowego wody oraz
niekorzystny układ warstw wodonośnych. W artykule opisano problem oraz
rozwiązanie tego problemu przy wykorzystaniu uszczelnienia gruntu w
dnie wykopu metodą jet-grouting.
|
Abstract |
The design task of expressway
S8 assumed the trail must go down in deep excavation between diaphragm
walls. Geotechnical tests gave proof that soil conditions are wery
weak. The deep excavation may cause hydraulic heave and large water
pressure. The article shows geotechnical solution of the problem by
protecting the bottom of excavation by impervious layer made
of soil-cement component by jet-grouting.
|
[ pełny tekst ] [ Geotechnika ] [ spis referatów ] [ powrót ] [ drukuj ]
Awarie Budowlane 2011
24 - 27 maja, 2011, Międzyzdroje